Ledarskap i undervisningen
Alla elever har rätt till en lugn undervisningsmiljö som genomsyras av tydliga ramar, struktur, trygghet, positiv uppmärksamhet och goda relationer. Flera röster inom skoldebatten konstaterar att disciplinen och studieron behöver bli bättre i de svenska klassrummen men utelämnar ofta den enskilda lärarens verktygslåda. Under Jonas föreläsning kommer han dock att plocka fram och öppna den.
Längd på föreläsningen: Allt mellan 60-180 minuter.
Jonas arrangerar även halv- och heldagar med varierade upplägg. Bland annat genomförs en workshop, där skolpersonalen ges möjlighet att samtala kring svårhanterliga situationer som kan uppstå i skolan.
Målgrupp: Lärare, all pedagogisk personal i skola och fritidshem, studenter, skolledare
Jonas har skrivit två artiklar inom ämnet i Expressen:
Så fick jag stopp på eleven som störde
Återta ledarskapet i klassrummen
Han har även skrivit två artiklar inom ämnet i UNT och en i Skolvärlden:
Kommunikation med föräldrar – en del av lärarjobbet
Vad säger styrdokumenten om lärares kommunikation med elevernas föräldrar och hur har det sett ut historiskt? Hur kan goda relationer upprättas med föräldrarna så att dialogen blir smidigare och hur kan dessa relationer bibehållas? Vad ska man tänka på när man kontaktar vårdnadshavare inom känsliga frågor eller om man som lärare ifrågasätts i samband med betygssättning? Hur kan man tänka kring organisationen av föräldramöten?
Längd på föreläsningen: 60-90minuter
Tillhörande workshop: ca 90 minuter
Referenser ges i samband med bokningsförfrågan.
Målgrupp: Lärare, studenter, skolledare
Jonas har skrivit två artiklar om föräldrakommunikation; en i Aftonbladet och en i Skolvärlden.
Krävande föräldrar – en del av lärarjobbet
Så kan vi lärare förebygga konflikter med föräldrar
Han har även intervjuats gällande upplägget av föräldramöten:
Konflikthantering och beteendeförändring i skolan
Efter snart 25 år som lärare och efter att författat texter om ledarskap, konflikthantering och beteendeförändring med både forskare och psykologer så har Jonas Nilsson samlat på sig värdefull kunskap om vad som krävs för att förbygga, hantera och följa upp konflikter mellan elever och pedagoger. Under denna föreläsning berättar han även om vilka metoder som är mest effektiva när det handlar om att förändra elevers beteenden på ett positivt sätt. Genom mängder av relevanta situationer, direkt hämtade från skolans värld, blir igenkänningen hos pedagogerna stor, samtidigt som matnyttiga tips och råd adderas till verktygslådan.
Längd på föreläsningen: 90-180 minuter
Tillhörande Workshop: 90 minuter
Målgrupp: All pedagogisk personal i skola och fritidshem.
